ירידה בשמיעה - טנטון

מחלת מקצוע - ירידה בשמיעה

בתוספת השנייה לתקנות מופיעה רשימת מחלות מקצוע, ביניהן טנטון וירידה בכושר השמיעה.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) כ- 16% ממקרי הירידה בשמיעה נגרמים עקב חשיפה ממושכת לרעש מזיק במקום העבודה. הפגיעה עלולה להיות קבועה ולגרום לנזק רב לאיכות חייו של המבוטח וליכולתו להמשיך לעבוד במקום עבודתו הקבוע.

חברת "נטו זכויות" מסייעת מדי שנה לנפגעי עבודה רבים הסובלים מטנטון וירידה בכושר השמיעה לקבל את מלוא הזכויות המגיעות להם על פי חוק. כדאי לדעת כי בתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה), תשי"ד-1954, הוסדרו היבטים שונים של נושא הפגיעה בעבודה.

ליצירת קשר

תסמינים

חשיפה ממושכת לרעש גבוה בעוצמה משוקלל של למעלה מ- 85 דציבלים עלולה לגרום לאובדן שמיעה, לצפצופים באוזניים (טנטון) ולירידה בכושר השמיעה. כדאי לדעת כי תדרי הדיבור הם בטווח של 500- 4,000 הרץ (לפי תקנות ביטוח לאומי מ- 500 ל-2000 הרץ), ואובדן השמיעה עקב חשיפה לרעש מתחיל בתדרים הגבוהים, לכן בשלבים הראשונים, בדרך כלל בסביבות ה- 4,000 הרץ, לא תמיד מודעים לבעיה, ורק כאשר כושר השמיעה נפגע גם בתדרים הנמוכים מתחיל האדם להיות מודע לבעיה.
הסימנים הראשונים לירידה בכושר השמיעה עקב חשיפה לרעש מלווים לרוב בשמיעת צפצופים או רעש עמום, ובהרגשת לחץ או מלאות באוזן. במידה ונמנעים מהחשיפה לרעש בעבודה בשלבים הראשונים הבעיה יכולה להיות זמנית ובהמשך המבוטח יחזור לשמוע באופן תקין, אך חשיפה ממושכת עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לשמיעה ולמטרד רב בגין צפצופים. אגב, גם פגיעת רעש הנקראת טראומה אקוסטית המאופיינת ברעש חזק בודד עלולה לגרום לנזק לכושר השמיעה וניתן לתבוע בגינה את ביטוח לאומי על נכות עקב ירידה בשמיעה.

כדאי לדעת כי הרעש המזיק גורם לנזק בעצבי השמע ולהרס של תאי החישה הממוקמים באוזן הפנימית. ככל שחשופים יותר זמן לרעש מזיק נפגעים יותר תאי עצב באוזן וברוב המקרים חשיפה ממושכת לרעש גורמת לנזק קבוע, במקרים קיצוניים הנזק עלול לגרום לחרשות.

עבודה בסביבה רועשת עבודה בסביבה רועשת

בסעיף 72 (4) לרשימת הלקויים שבתוספת לתקנות הביטוח הלאומי נקבע כי מבוטח הסובל מבעיה אקוסטית עם רעש תמידי באוזניים (טנטון- צפצופים באוזניים), וכן עובד ששמיעתו נפגעה במהלך עבודתו או עקב עבודתו, כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק בעוצמה של 85 דציבלים ומעלה (db85), זכאי למענק חד פעמי או לגמלת נכות חודשית, בהתאם לחומרת הפגיעה. כדי לקבל את המענק או גמלת הנכות יש להגיש תביעה לביטוח לאומי.

את התביעה יש להגיש בתוך שנה מהאירוע או מגילוי הירידה בכושר השמיעה, כאשר המבוטח חייב לעבור בדיקת שמיעה המוכיחה כי שמיעתו אכן נפגעה בשתי אוזניו ב- 20 דציבלים לפחות. עם זאת חשוב לזכור כי טנטון הוא מצב רפואי שקשה להוכיחו רפואית מאחר והוא מבוסס על תלונת המבוטח. ראוי לציין כי בדיקת מאפייני טנטון ומבחן התדר הנמוך מהווים כלי עזר לקבלת החלטה בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי, והוועדות רשאיות להשתמש בתוצאות הבדיקות כנימוק לשלילת הבקשה לקבלת דרגת נכות, אך אין לשלול את דרגת הנכות רק על פי תוצאות הבדיקות בגלל הקושי לאפיין טנטון.

על פי תקנות הביטוח הלאומי על המבוטח להוכיח כי נגרם נזק לאוזן הפנימית בגלל עבודה ממושכת בתנאי רעש ממוצע ומשוקלל של לפחות 85 דציבל, ויש להוכיח כי הנזק הוביל לירידה בכושר השמיעה בתדירויות הדיבור. לאחר הגשת התביעה יוזמן המבוטח לוועדה רפואית המונה רופא אחד או יותר, המומחים בלקויי שמיעה ואבחון טנטון. יש להגיע לוועדה הרפואית עם תיק רפואי ומסמכים המגבים את טענותיו של העובד. בהתאם להחלטת הוועדה הרפואית יכול העובד לקבל דמי פגיעה לתקופה של עד 91 יום במידה ואינו מסוגל לעובד עקב טנטון וירידה בשמיעה, אם לאחר תקופה זו העובד עדיין אינו כשיר לעבוד, באופן זמני או קבוע, תיבחן זכאותו לקבל קצבת נכות.




הכרה כנפגע עבודה

במידה ונקבעה לעובד נכות קבועה בשיעור גבוה מ- 20% הוא זכאי לקבל קצבת נכות חודשית כל חייו, אם הנכות נקבעה בשיעור של 9-19%, הוא זכאי לקבל מענק נכות חד פעמי. בנוסף, העובד זכאי לקבל טיפול רפואי חינם, כל זמן שיידרש לו עקב המחלה.

כדי לממש את הזכויות המגיעות לך עקב מחלות מקצוע כמו טנטון וירידה בכושר השמיעה חשוב לפנות לחברת "נטו זכויות" המתמחה בנושא. "נטו זכויות" היא החברה המובילה בתחום מימוש זכויות והטבות לנפגעי עבודה ומחלות מקצוע. אנו משתפים פעולה עם רופאים מומחים כדי לסייע למבוטחים בביטוח לאומי למצוא את הקשר הסיבתי בין הפגיעה בשמיעה למקום ולתנאי העבודה, וכדי לקבל פיצוי מקסימלי בהתאם לדרגת הנכות.

יצירת קשר

צרו איתנו קשר צרו איתנו קשר

רוצים לדעת עוד על האפשרויות שלכם ? הירשמו עכשיו לפגישת היכרות ללא עלות!

    השירות אינו משפטי

    דילוג לתוכן